Try these keywords: happy, success, awesome

پاتوفیژیلوژی COPD

Article Index

COPD حدود 32 میلیون را در آمریکا گرفته و سومین عامل مرگ و میر میباشد. این بیماران ممکن است برونشیت مزمن ، آمفیزم و حتی آسم و یا ترکیبی از اینها داشته باشند.

برونشیت مزمن ، سه ماه سرفه ، توام با خلط در طی دو سال متمادی است. آمفیزم بزرگ شدی دائمی فضاهای تنفسی دیستال به برونشیول های انتهایی است که همراه است با انهدام دیواره های کیسه های هوائی بدون فیبروز .

• سرفه ها معمولا در صبح ها بدتر است و همراه است با خلط بدون رنگ
  • بیماری های ریوی هم جز علائم آنهاست
  • تنگی نفس که تا دهه ششم اتفاق نمیا فتد
  • خس و خس بخصوص در حرکت و ورزش

علائم شامل

• تند شدن تنفس در یه فعالیت معمولی
  • استفاده از عضلات کمکی تنفسی و تو رفتگی متناقض در فضاهای بین دنده ای پایین قفسه سینه، hoover sign
  • سیانوز
  • افزایش JVP
  • ادم محیطی

بافته های بالینی شامل

• قفسه بشکه ای
  • خس و خس
  • کاهش صداهای ریویز
  • هیپر رزونانس در دقپقفسه سینه
  • طولانی شدن بازدم
  • کراکل های ز،د رس در دم

تفاوت های آمفیزم و برونشیت

• قفسه بشکه ای در آمفیزم دیده میشود و بیماران غالبا لاغراند. بیماران برونشیتی چاق اند ، سرفه های خلط دار دارند و از عضلات کمکی تنفسی استفاده می کنند. آمفیزم ی ها کمتر سرفه می کنند و خاط کمتری دارند. از عضلات کمکی استفاده می کنند و با لب های غنچه ایزدر جهت اینجا auto peep  تنفس می کنند و حالتی بخود میگیرند که به نشستن سه پایی شهرت دارد. در برونشیت ها خس و خس و رونکای شنیده میشود و بیمار ممکن است کورپوامونال داشته باشند که با سیانوز و ادم همراه است. آمفیزم ی ها قفسه صدری هیپر رزونانس دارند و خس و خس شنیده میشود. صدای قلب ممکن است بسختی شنیده شود و علائم مثل حملات COPD ست. در بیماران آمفیزمی صاف شدن پرده دیافراگم ، افزایش فضای پشت استرنوم ، قلبی قطره ای، عروق ریوی بسرعت تمام میشوند و افزایش هوائی ریوی دیده میشوند. در بیماران برونشیتی افزایش سایه های عروقی و بزرگ شدگی قلب دیده میشود.

تشخیص

• نسبت FEV1/FVC کمتر از 70% است. حال اگر FEV1 بیشتر از 80% باشد بیماری ملایم ، بین 50 تا 79% متوسط ، بین 30 تا49% بیمار شدید و اگر این مقدار زیر 30% باشد و یا زیر 50% همراه با علائم نارسائی تنفسی باشد ، بیماری خیلی شدید محسوب میشود.
  • در بیماران ملایم هیپوکسی بدون هیپر کاپنی وجود دارد . با پیشرفت بیماری هیپر کاپنی هم دیده میشود که غالبا در بیماران با FEV1 کمتر از 30% دیده میشود. PH کمتر از 7,3 غالبا نشان دهنده نارسائی شدید تنفسی است. اسیدوز تنفسی به آلکالوز متابولیک جبرانی منتهی میشود.
  • بیماران با هماتوکریت بالای 52% در مردان یا 47% در زنان باید برای وجود هیپوکسمی بررسی شوند.
  • بعلت استفاده دیورتیک ها، بتا آگونیست ها و تئو فیلین میزان پتاسیم ممکن است پایین باشد
  • در بیماران جوانتر از 40 سال و یا با سابقه فامیلی آمفیزم alpha’1  antitrypsin deficiency  باید بررسی شود. بخصوص اینکه آمفیزم لوب های تحتانی را گرفتار کرده باشد.
  • تغییر رنگ و یا مقدار خلط مهم است
  • پیاده روی شش دقیقه ای علائت خوبی در میزان مرگ و میر این بیماران است. بیمارانی که در طول شش دقیقه پیاده روی دچار هیپوکسی شوند احتمال مرگ و میر بالاتری دارند
  • اکو قلب جهت بررسی افزایش فشار ریوی ارزش دارد
  • کاتترازیساسیون قلب راست می تواند جواب به باز کننده عروق ریوی را نشان دهد.

درمان بیماری

• مهمترین درمان این بیمارلن قطع سیگلر کشیدن است
  • واکسن انفلوانزا مهم است
  • سالبوتامول در موارد ملایم بکار می رود
  • سامترول و فورمترول در مرحله متوسط بیماری بکار می روند، بهمراه سالبوتامول
  • در این مرحله  شدید استروئید های استنشاقی اضافه میشوند
  • در مرحله خیلی شدید که همراه است با نارسائی تنفسی ، بازپروری ، استفاده از اکسیژن طولانی مدت در صورت کریتریا ها وجود داشته باشد ، و جراحی با کاهش حجم ریه و حتی پیوند ریه باید در نظر گرفته شود.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اطلاعات تماس

• آدرس : تهران,میدان ونک؛ خیابان ملاصدرا؛ خیابان شیخ بهایی جنوبی، بن بست نصرتی، پلاک 4 طبقه سوم، واحد 12