آمبولی چربی

امبولی چربی

بیشتر از همه بهمراه شکستگی لگن و استخوان های بزرگ دیده میشود. بیشتر در شکستگی های بسته دیده میشود تا شکستگی های باز. در سی سه درصد از شکستگی های دو طرفه فمور دیده می شود. در مورد شکستگی یک استخوان بلند ولی این شانس فقط 3 درصد است. بعلت ورود مواد چربی اصولا از مغز استخوان به خون اتفاق می افتد.

وقتی که چربی وارد خون میشه بعلت ورود به جریان ریوی و بالا بردن فشار آن فشار قلب راست هم بالا می رود و باعث می شود که مقداری مواد چربی از فورامن اواله به قلب چپ و سیرکولاسیون سراسری وارد شود.

ممکن است مواد چربی اینقدر کوچک باشند که از سیستم وریدی ریه عبور کرده و وارد سیستم شریانی سراسری شوند.

مواد سمی تولید ی از چربی ها مثا اسید های چرب آزاد می توانند به بافت ریه صدمه وارد کنند و ARDS , AND ALIایجا%:.7<!کنند و روی قدرت انقباضی قلب هم تاثیر منفی بگذارند. همچنین CRPهم در این بیماران بالا می روند که باعث بهم چسبیده شدن قطرات چربی میشوند.

علائم بالینی:

معمولا در فاصله زمانی بین 24 تا 72 ساعت علائم ظاهر می شوند،

هیپوکسی ، تنگی نفس و تند نفس کشیدن از شایعترین علائم بیماری است. تقریبا نیمی از بیماران نشات گرفته از شکستگی استخوان های بزرگ انتوبه می شوند. علائم تنفسی از ARDS AND ALIقابل تفریق نیستند.

علائم نورولوژیک هم پس از علائم تنفسی ایجاد می شوند و ابتدا بصورت گیجی و سپس کاهش هوشیاری است. ممکن است علائم فوکال نورولوژیک و تشنج هم رخ بدهد. علائم نورولوژیک غالبا و یا تا قسمتی بازگشت پذیر اند.

راش های پتشیال ممکن است بین 10 تا 20درصد بیماران را گرفتار کرده و بر روی سر ،گردن قفسه سینه ظاهر شده و از آخرین علائم ی ست که ظاهر میشه.

سایر علائم هم ممکن است مثل تب ، اختلالات انعقادی ، علائم چشمی و دفع مواد چربی در ادرار و اختلال عملکرد قلب هم دیده شوند.

علائم قطعی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد و در صورت وجود راش های پوستی که ان هم در کمتر از نیمی از بیماران دیده میشود بهمراه علائم ذکر شده در بالا می توان به تشخیص رسید، بطور کلی تشخیص مبتنی بر رد سایر بیماری است.

در اکثر مواقع عکس رادیوگرافی نرمال است و سی تی اسکن نماهای گراند گلاس را می تواند نشان دهد. پرفیوژن اسکن ممکن است دفکت های را نشان دهد در صورتی که ونتلاسیون اسکن طبیعی است .

ارزش سایر تست ها مثل پیدا کردن قطرات چربی در سرم و ادرار و حتی در لاواژ بدرستی اثبات نشده است، گرچه ممکن است وجود قطزات چربی در ماکرفاژها لاواژ با اهمیت باشند.

موضوع مهم در اینجا پیشگیری بیماری است و ان هم شامل کم کردن فشلر داخل استخوانی در عمل جراحی با قرار دادن یک تیوب در مرکز استخوان برای تخلیه لازم و استفاده از استروئید های تزریقی بعنوان پروفیلاکسی است .استفاده از استروئید های تزریقی ذر مواردی مثل شکستگی استخوان های بلند و بصورت بسته تو صیه می شود.

در مورد درمان این بیماران در موارد شدید میتوان از استروئید های تزریقی استفاده کرد.اغلب این بیماران بخوبی بهبود پیدا می کنند و میزان مرگ و میر کمتر از 15 درصد است