نقش احتمالی پرفنیدون در کرونا

اثر پرفنیدون در کرونا :

پرفنیدون باعث کاهش تی ان اف آلفا و بسیاری دیگر از سایتوکاین های التهابی می شود. پرفنیدون همچنین NLP – P3 را که موجب التهاب می شوند را مهار می کنند. پرفنیدون به شدت TGF/β1 که تولید فیبرونکتین را زیاد می کند مهار می کند. همچنین ژن تولید کننده کولاژن را مهار می کند. پرفنیدون تشکیل کلاژن یک را مهار می کند و موجب تحریک RGS2 می شود. که خود موجب به تعویق افتادن فیبروز ریوی می شود. پرفنیدون همچنین موجب مهار NADPH می شود. فعالیت ضد اکسیدان پرفنیدون این پیشنهاد را می کند که در درمان های هایپر ایمیون پیشنهاد می شود. پرفنیدون می تواند موجب کاهش آپوتوزیز و در نتیجه التهاب ویروسی ARDS و ARDS فیبروزی شود. در نهایت پرفنیدون موجب مهار AT1R/P38MNPK می شود موجب کاهش آنژیوتانسین 2 می شود. و رسپتور 1 این آنژیوتانسین را مهار می کند. و میزان اکسپرسیون ACE را کم می کند که همه باعث می شود سلول ها از گسترش فیبروز جلوگیری کنند. در مجموع ما فکر می کنیم پرفنیدون موجب دفاع از پنومسیدها و سایر سلول ها از کووید 19 و استورم سایتوکاینی می شوند. و موجب کاهش رسپتورهای ACE می شود و باعث بهبود استرس های اکسیداتیو می شود.

مطالعات نشان می دهد که پنومونی اینترستیشیال به علت اینکه آلوئول ها را مورد حمله قرار می دهد همراه است با ضایعات فیبروتیک نشات گرفته از کلاژن. در این مرحله هست که باید از داروهای ضد فیبروتیک استفاده نمود. دلیل استفاده از پرفنیدون در بیماری کرونا این است که بیماری از یک پونومونی ارگانیزه به یک بیماری شدیدا تخریب شده که می تواند به یک فیبروز وسیع تبدیل شود کم کم گسترش پیدا می کند. در بیماری های شدید فیبروز ریه به همراه پونومونی های ارگانیک فیبروتیک دیده شده است. فیبروز ریوی احتمالا ناشی از طوفان سایتوکاینی است. برخی از این حالات و فیبروز ریوی بدون علت، علت مشابهی دارند که شامل افزایش تی ان اف آلفا – IL1β می باشد.بنا براین پرفنیدون می تواند داروی موثری باشد در جلوگیری از فیبروز ریوی در بیماران کرونا.

پرفنیدون برای درمان فیبروز ریوی سه بار در روز دو تا سه تبلت استفاده می شود و برای حداقل 4 هفته. پرفنیدون موجب کاهش تولید فیبروبلاست ها تولید پروتئین و سایتوکاین های مربوط به فیبروز می شود. همچنین باعث کاهش تولید و تجمع ماتریکس خارج سلولی در واکنش به TGF-β , PDGF  می شود درحال حاضر پروتوکل خاصی برای فاز دوم و سوم کرونا برای این بیماری تعریف نشده است. تا به امروز اثر پرفنیدون در جلوگیری از فیبروز ریوی در بیماران کرونا در چند مطالعه اثبات شده است. اما مهم ترین موضوع این است که پرفنیدون را کی شروع کنیم در برخی از بیماران شدیدظهور عفونت شدید می باشد و پرفنیدون ممکن است به سرغت عمل نکند به علاوه پرفنیدون هم موجب کاهش التهاب و فعالیت آنتی اکسیدان به همراه کاهش فیبروز می شود.به علاوه مهار کننده های اینترلوکین 1 و 6 می توانند به همراه پرفنیدون استفاده شوند.  و به سرعت جلوی التهاب و مسیر فیبروتیک را بگیرند.

0 #1 غفرانی 1401-05-10 22:41
با عرض سلام و وقت به خیر.
بنده مبتلا به فیبروز ریه ۳۰٪هستم. متاسفانه در درمان با پرفنیدون دچار شوک آنافیلاکسی شدم.و مصرف این دارو برای من متوقف شد. اکنون دوران طولانیست که پردنیزولون مصرف میکنم اما هیچ تغییری در درصد فیبروزم حاصل نشده. و اکنون شواهدی ار بیماری خودایمنی در من دیده شده. به نظر شما وضعیت آینده ی من و مشکل فیبروزم به کجا خواهد رسید. ممنون از راهنمائی شما.