بیماری های ریه

آسپرژیلوس ریوی حساسیتی

Allergic bronchopneumonary aspergillosis

این یک بیماری حساسیتی است و غالبا در آسمی ها و سیستیک فیبروز ایجاد می شود که آسپرژیلوس در راههای هوائی آنها کولونیزه شده است.  ایجاد این حساسیت به مقدار غلظت آسپرژیلوس در هوا بستگی ندارد. سلولهای T نقش عمده ای در ایجاد این بیماری دارند. در این بیماران تعداد CD4-Th2 در لاواژ و خون زیاد می شود. اینها بنوبه خود IL4,5 ,13 را تولید کرده باعث تولید IgE بر ضد آسپرژیلوس و ائوزینوفیلی ها می شوند. کشت خلط برای آسپرژیلوس در 65% از بیماران مثبت می شود.

این بیماری بین 2 تا 30 % آسمی ها و 1 تا 15% از بیماران مبتلا به سیستیک فیبروزیز را درگیر می کنند. علائم شامل انسداد برونکیال ؛ خلط غلیظ ؛ ائوزینوفیلی و هموپتزی است. علائم رادیلوژیک شامل خطوط موازی یا ریل مانند؛ انگشت در دستکش؛ سایه های خمیر دندانی؛ سایه های مثل رینگ؛ و ارتشاح ناف ریه.

در HRCT هم ضخیم شدن دیوارهای مرکزی برونش ها؛ برونشکتازی سیلندری که بیشتر ناحیه های بالای ریه را درگیر می کنند. اکثر بیماران ضایعات انسدادی با کاهش FEV1 را نشان می دهند و تست برگشت پذیری در نضف بیماران دیده می شود.

علت دقت در تشخیص چنین بیمارانی ؛ بررسی جواب بیماری به دارو ها و کاهش احتمال فیبروز است.

  • 1.سابقه آسم
  • 2.تست مثبت پوستی به آسپرژیلوس
  • 3.آنتی بادی های پرسیپیتنت ضد آسپرژیلوس در خون
  • IgE>417 IU/ml OR >1000ng/ml.4
  • Eosinophilia> 500/mm3.5
  • 6.سایه ارتشاحی در عکس ریه یا سی تی اسکن
  • 7.برونشکتازی مرکزی
  • 8.بالا رفتن IgE , IgG ضد آسپرژیلوس
  • F18.medium

در صورت وجود چهار موارد ابتدائی وجود برونشکتازی مرکزی حتما لازم نیست که وجود داشته باشد. موارد یک ؛دو چهار؛ هفت و هشت جز کرترریای مینور محسوب می شوند.  در صورت منفی بودن تست دوم ؛اما آسپرژیلوس رد می شود. در صورت بالا بودن IgE و مثبت بودن تست پوستی آنگاه تشخیص این بیماری است. در این صورت تست هشتم را درخواست می کنیم که باید بیش از 66% افزایش نشان داده باشد که به آن ABPA با تست مثبت خونی گفته می شود.

در بیماری مبتلا به آسم و تست پوستی مثبتی که سایر تست ها منفی است به آسم شدید با حساست به قارج نامیده می شود.

شایع ترین علت ائوزینوفیلی در بیماران بریتانیائی ABPA بوده است گرچه سایر علل

  • ائوزینوفیلی حاد یا مزمن ریوی
  • ائوزینوفیلی ریوی ناشی از دارو
  • چارج-استراوس سندرم
  • سندرم هیپر ائوزینوفیلی
  • پن.مونی لوفلر
  • سارکوئیدوز؛ آرتریت مفصلی و آنمی پرنیشیز
  • استفاده زیاد کوکایین

تست منفی پوستی و عدم آنتی بادی پرسپیتانت این تشخیص را رد می کند. بیماران با برونشکتازی باید حتما تست آسپرژیلوس آلرژیک برایشان انجام شود.

45-ABPA

 

درمان:

  • درمان حمله حاد یا همان استیج یک با پردنیزولون برای 14 روز با دوز 0.5 تا 1 میلی گرم. سپس کم کردن دروز تا ادامه درمان بمدت 3 تا 6 ماه
  • جهت پیگیری درمان IgE را هر دو ماه اندازه می گیریم. از بین رفتن سایه های ریه و علائم توام با کاهش IgEبمیزان 30% است.( استیج 2).  افزایش IgEمی تواند نشان دهنده عود بیماری باشد.( استیج 3)
  • عود بیماری همراه است با افزایش 100 % IgE. ممکن است در 30% موارد عود بیماری همراه با علائم خاصی نباشد. در نتیجه عکس رادیولوژی و اندازه گیری IgEباید در بررسی بیمار استفاده شود.
  • استیج 4 بیمار در آسمی های است که نمی توانند کورتون خوراکی را کم کنند
  • اضافه کردن ایتراکونازول همراه است با افزایش شانس بهبودی بیماری. در مطالعه انجام شده در این مورد ایتراکونازول بمدت 16 هفته استفاده شد.
  • بیماران دریافت کننده ترکیب ایتراکونازول و کورتون احتمال ابتلا به کوشینگ سندرم را باید مد نظر گرفت. بعلاوه در زمان قطع کورتون ممکن است بعلت سرکوب غده فوق کلیوی بیمار مبتلا به سندرم کم کاری این غده مبتلا شود.
  • دوز ایتراکونازول 200 میلی گرم سه بار در روز بمدت 3 روز و سپس دوبار در روز همراه با غذا. تست کبدی هر ماه باید چک شود. طول مدت درمان نیز 3 ماه باید باشد. فرم مایع این دارو همراه است با بهبود جذب 30% و لی همراه است با عوارض گوارشی بیشتر چون با معده خالی داده می شود.

 

114

 

 

 111

 

 

 112

 

 

113

 


دیدگاه‌ها   

0 #61 sakine 1398-10-18 16:25
سلام آقای دکتر، وقت بخیر
خواهر بنده از حدود دوسال پیش به طور ناگهانی دچار تنگی نفس شدید، کبودی صورت، تعرق شدید، لرزش و گاهی قطعی آنی تنفس میشدن. سرفه و خلط تا به الان دیده نشده که این مسئله از ماههای اخیر به طور مداوم شده و تقریبا تمام ماه و هفته رو دیگه افتادن و تو رختخواب هستن. آزمایش خون و تست های ریوی زیادی دادن اما هیچ چیز جز بالا بودن IGE خون مشاهده نشده. از یکسال پیش از کپسول اکسیژن استفاده میکنند. داروهای مختلفی استفاده کردن اما اوضاع روز به روز بدتر میشه. خودشون میگن اولین بار به دلیل استشاق گاز سمی در محیط آزمایش دانشگاه این اتفاق براشون افتاده. یقینا شما تجربه دارید و ممنون خواهم شد از راهنمایی شما. اگر لازم هست تمام مدارک به صفحه شما ایمبل خواهدشد.
نقل قول کردن
+1 #60 alisabetuk 1397-11-14 19:41
سارا:‌ نشان دهنده بدن آلرژیکه
نقل قول کردن
0 #59 سارا اع 1397-11-09 01:28
سلام اقاي دكتر
مادر من سه ماه است كه دچار كهير مزمن شده و تمام بدنش ميسوزد امروز در نتيجه اخرين ازمايش مادرم imonugloubin e عدد ٣٨٢ بود ممكنه بگين اين عدد نشانه چه خطري هست؟ ممنونم
نقل قول کردن
0 #58 alisabetuk@gmail.com 1397-09-22 13:48
شاید مربوط به انتی بادی های آسپرژیلوس باشه و شاید هم گالاکتامانان باشه
نقل قول کردن
+1 #57 ali sabetpour 1397-09-20 14:35
محمدرضا: آی جی ای نشان دهنده آلژی زیاد شماست
نقل قول کردن
0 #56 محمدرضا اکبریانی 1397-08-12 13:10
سلام آقای دکتر بنده از همان بچگی آلرژی داشتم اما زیاد شدید نبود تا حدود 10 سال پیش که یه جایی کار میکردم که در معرض دود جوشکاری بودم همون زمان آلرژیم شدید شد تقریبا یک سال بعد بوی تنفسم بد شد و الان 10 سالی میشه که تنفسم شدیدا بوی بد میده طوری که اگه دو ساعت توی اتاق یا فضای بسته باشم اتاقم شدیدا بوی تعفن میده شاید بیش از 20 تا متخصص رفتم ولی نتیجه ای نگرفتم . آزمایش خون که دادم IGE خونم 557 بود می خواستم ببینم این مورد ربطی به تنفس شدیدا بدبو دارد یا نه؟
خیلی از شما تشکر میکنم اگر وقت گرانبهاتون صرف پاسخ به من بدید واقعا زندگیم نابود شده . درضمن سی تی اسکن از سینوس ها گرفتم مشکلی نبود یا آندوسکوپی از معده ام گرفتم مشکلی نبود پیش هر دکتری رفتم نتیجه نگرفتم آخرین بار بیش متخصص آلرژی و ایمونولوژی رفتم که آزمایش خون دادم و وقتی نتیجه رو دیدن بهم قرص دادن و گفتن احتمال داره تنفس بدبو بخاطر همین باشه اما یه متخصص دیگه رفتم گفتن ربطی به این موضوع نداره لطفا راهنمایی کنید. تشکر
نقل قول کردن
0 #55 Majdi 1397-05-31 14:14
با سلام من آسم دارم و دكتر برام يك ازمايش نوشته و جواب اون ازمايش براي تشخيص بايد به بلژيك فرستاده بشه لطف مییکنین اگه میدونید بگید لسم این ازمایش چیه و هزینش چقدر میشه
نقل قول کردن
0 #54 alisabet 1396-04-29 16:36
هستی: باید علایم حساسیت ریوی باشد...
نقل قول کردن
0 #53 هستی 1396-04-16 10:15
سلام آقای دکتر من 1 فروردین سرما خوردگی شدیدی گرفتم و اسکان ثبت نام کرده بودم برا درس خوندن توی یه مدرسه ای که بخاری نداشت درس میخوندم تا 15 ام علائم سرما خوردگی رفع شد ولی بعد از اون سرفه های شدیدی میزدم شاید توی 1 دقیقه 30 40 بار سرفه میزدم و شیرنی نخودی و بادام هندی که میخوردم سرفه ها وحشتناک تر میشد تا 20 فروردین سرفه ها ادامه داشت 22 فرودین یه عدسه زدم 5 دقیقه بعد احساس سنگینی وسط قفسه سینم وحشتناک بود با تکون دادن سرم بد تر میشد تا اینکه 23 رفتم مرکز قلب فرشچیان همدان نوار قلبیم خیلی بد بود میخاستن بستریم کنن که بستری نشدم و دکتر دیگه ای رفتم اکو و اسکن قلب کردم مشکلی نداشتم گفتن التهاب غضروف بین دنده ایه کورتون و ملوکسیکام خوردم گفتن خوب میشم این تشخیصو یه متخصص قلب اقای نقش تبریزی با یه متخصص اکو اقای همایونفر باهم دادن من قرص هارو خودم اما همچنان درد وسط قفسه سینه زیر بغلم سمت چپ و دور سینه چپم درد دارم دود سیگار یا شوینده بهم میخوره حالم بد میشه و سرفه میکنم لطفا کمکم کنید از درسو زندگی افتادم امروز کنکور داشتم اما نتونستم برم از فروردین مریضم
نقل قول کردن
0 #52 alisabetuk 1395-05-22 21:49
آمفیزم بیماری سیگاری های هست. ممکن است البته آسم خفیفی داشته باشید. باید ببینمتون
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


© 2024 تمامی حقوق این وب سایت برای دکتر علیرضا ثابت پور محفوظ می باشد.طراحی شده توسط ارژنگ وب