عفونت ریه ناشی از برگشت غذا

آسییراسیون پنومونی ( عفونت ریه ناشی از برگشت غذا)
1. تقریبا نیمی از افراد سالم در طول خواب آسپیراسیون محتوای معده دارند
2. حجم مواد اسپره ، دفاع بدن بیمار و محتوای مواد آسپیره تعیین کننده عوارض آسپیراسیون هستند
3. اغلب پنومونی ها ناشی از آسپیراسیون میکروارگانیسم ها از دهان یا نازوفارنکس بوجود می آید.
4. استرپ پنومونی ، هموفیلوس اینفلوانزا ، باکتری های گرم منفی واستاف آئوروس باکتری های ویرولانت هستند و آسپیراسیون کمی از آنها می تواند پنومونی ایجاد کند
5. بنبراین اسپراسیون پنومونی باید به پنومونی های اطلاق شود که کمتر پیرولانت هستند مثلا بیهوازی ها.
6. تقریبا پانزده درصد بیماران بستری مساعد به آسپیراسیون هستند. عوامل تعیین کننده مثل بیماری های نورولوژیک ، کاهش سطح هوشیاری ، از بین رفتن مرز مانع کننده آسپیراسیون مثل بیماران انتوبه یا بیماران با ناهنجاری مری و استفراغ می باشند
7. این تصور که فضای زیر لارنکس استریل هست اخیرا زیر سوال رفته است جون میکرواروکانیسم های گشت داده شده اند.
8. سن بالا هم یکی از ریسک فاکتور هاست. آنهایی که در خانه های سالمندان زندگی می کنند هم احتمال پنومونی ناشی از آسپراسیون شان سی درصد است. در پنومونی در خانه و کار آسپیراسیون در ده درصد دخالت دارد.
9. استفاده از انتی اسید ها بخصوص پی پی آی همراه بوده است با افزایش پنومونی اکتسابی در جامعه ، پنمونی بیمارستانی و پنومونی در بیماران انتوبه. بیمارانی که سکرافیت استفاده کردند میزان عفونت کمتری داشتند.
10. استفاده از کلرهگزیدین برای شستصوی دهان نفعی کلی را نشان نداد
11. بدنبال آسپراسیون دیسرس تنفسی و سیانوز ایجاد میشود که در عرض چند ساعت دیده میشود. سایه های ریوی اگر بیمار نشسته باشد ، لوب های پایین ریه را در گیر می کنند. معمولا در شصت درصد موارد در عرض بیست چهار تا سی و شش ساعت بهبودی بالینی دیده میشود و علائم رادیولوژیک در عرض چهار تا هفت روز از بین می رود.
12. در مواردی هم زجر تنفسی ممکن است در بیماران پیر ، با علائم نورولوژیک و کلا ضعیف ایجاد شود.
13. در حالت خوابیده هم سگمانت های خلفی لوب فوقانی و سگمان بالایی لوب تحتانی سایه های ریه دیده میشوند.
14. دوازده درصد به زجر تنفسی منتهی میشوند ، بیش از شصت درصد بهبود و بیست شش درصد هم عفونت ریه پیدا می کنند.
15. ضایعات ریوی در عرض چند ساعت پس از آسپیراسیون خود را نشان می دهند.
16. در درمان استفاده از استروئید ها ناموفق بوده است
17. در بیمارانی که علائم بالینی خوبی ندارند بعتر است آنتی بیوتیک استفاده شود. اگر سایه های ریوی در عرض دو یا سه روز ظاهر نشد انگاه انای بیوتیک قطع میشود
18. باید اسپیراسیون پنومونی را به عفونت با باکتری های کم ویریلانت در دهان اطلاق کرد. مثل انواع استرپ کوکوس ها ، بیهوازی هایی دهانیر
19. کلا امروز تلاشی برای کشت و کشف میکروب های این نوع پنومونی نمیشود. چرا که اولا کار سختی است و نمونه باید زیر حنجره گرفته شود و دوما فرآیند کشت هم خیلی طولانی است.
20. اکثر پنومونی های در جامعه گرفته شدن نلشی از آسپیراسیون استرپ ها در مقام اول ، شصت درصد ، سپس بی هوازی هاست. در پنمونی اسپراسیون در بیمارستان گرفته شده ترکیبی از بیهوازی ها ، باسیل های گرم منفی و استاف آیروس می باشد.
21. علائم پنمونی این نوع در جامعه گرفته شده روند آهسته ای دارد. بیماران ممکن است آنمی و کاهش وزن داشته باشند که علت روند مزمن بیماری است. در صورت دخالت اسید معده ، استاف آیروس یا گرم منفی ها روند شدت بیشتری و تندتری دارد.
22. بعلت روند کند ممکن است بیمار با آبسه ، پنومونی نکروتازینگ یا امپییم ظاهر شود.
23. اگر بیهوازی ها محتمل باشد کواموکسی کلاو یک و نیم تا سه گرم در هر شش ساعت وریدی هر شش ساعت باید استفاده شود. در صورتیکه بیمار بد حال نباشد خوراکی عشتصدو هفتاو پنج دو بار در روز استفاده میشود. ترکیب میترونیدازول پانصد سه بار در روز و امپیسیلین پانصد سه بار در روز هم استفاده میشود
24. در انهایی که به پنی سیلین حساسیت دارند کلیندامایسن باید استفاده شود و باید مراقب کلستریدیوم دفسیل و مقاومت به بتا لاکتام بود.
25. اگر بیمار الرژیک به پنی سیلین می تواند سفالوسپورین ها را تحمل کند ترکیبی از سفتیراکسان یک تا دو گرم روزانه یا سفوتاکسیم یک تا دو گرم هر هشت ساعت با مترونیدازول مناسب است.
26. موکسی فلوکسیسیلین بر علیه بی هوازی ها موثر است. ولی کلا مقاومت هم در حال زیاد شدن است. و احتمال کلستردیم دفسیل هم وجود دارد.
27. اما در مورد این نوع پنومونی در بیمارستان مسئله استاف آئروس و بیهوازی ها و گرم منفی ها زیاد است. در این موارد بخصوص در بیماران با بهداشت پایبن و دهان بد ترکیبی از ایمیپنم یا مروپنم و داروی بر عیلی م آر س ا ، مثل وانکومایسین استفاده میشود.
28. هنگامی که بیمار بهبودی از خود نشان داد دارو ها به خوراکی تبدیل میشوند. مثل کوآموکسی کلا شصد و بیست پنج سه بار در روز. اگر به پنیسیلن آلرژی وجود داشته باشد کلیندامایسین چهارصد و پنجاه میلی سه بار در روز.
29. دوره درمان هفت روز و در بیماران با اب ریه با ید توراکوسنتزیز انجام شود.
30. مقایسه بین کواموسی کلاو ، کلیندامایسین ، امیپنم در این نوع پنومونی نتایج یکسانی را نشان می دهد. اما استفاده از کلیندامایسین همراه با ام آر اس ای کمتری بوده است‌

0 #1 حمیدرضا نیک بخت 1401-10-02 11:27
آیا ایست کامل قلبی می تواند از عوارض اسپیره باشد؟