آسم ناشی از مواد محرک

از نظر پاتولوژیک آسم همان التهاب مزمن راههای هوائی است. این التهاب همراه انسداد مزمن یا گاهیا با پاسخ بیش از حد راههای هوائی می باشد. این تعریف گاها با بیماری انسدادی راههای هوائی COPD تداخل می یابد. شاید بهترین راه افتراق این دو درجه برگشت پذیری راههای هوائی است.

سندرم راههای هوائی حساس و غیر طبیعی: Reactive airways dysfunction syndrome

معمولا بعد از تماس با مواد گازها و دود های تحریک کننده در عرض چند دقیقه یا ثانیه بوجود می آید. این سندرم ماهیت ایمونولوژیک ندارد. حال اینکه آسم ممکن است در اثر تماس های مکرر با مواد تحریکی ایجاد شود که به آن آسم ناشی از مواد محرک می گویند(Irritant-induced asthma).

RADS   میتواند در اثر یک حادثه در خانه یا محل کار اتفاق بیوفتد. اما IrIA غالبا در اثر تکرار تماس با مواد محرک در محیط کار اتفاق می افتد. میزان واقعی RADS  مشخص نیست. مثلا آنهائی که با غلظت زیاد اسید استیک در یک حادثه در طول 2.5 ساعت در تماس بودند ؛ 16% دچار RADS  شدند. همچنین تمیز کردن حرفه ای یک عامل آسم حرفه ای شناخته می شود.

افراد با ریسک بالا آنهائی هستند که آتوپیک اند و یا سیگار می کشند. یافته های پاتولوژیک شامل ازبین رفتن موکوس و اگزودای زیر موکوسی است. بعد رژنراسیون لایه اپیتلیال و ازدیاد سلولهای پایه ای اتفاق می افتد. در RADS فیبروز زیر اپیتلیال و ضخیم شدن ممبران پایه ای شدید تر از آسم شغلی است. همچنین در لاواژ ،سلو لهای غالبا نتروفیل ها هستند.

علائم بالینی در RADS  خیلی سریع شروع می شود و بیمار غالبا تماس با مواد تحریک کننده را بیاد می آورد.  ولی بیمار مبتلا به IrIA ممکن است تماس با مواد محرک را بیاد نیاورد. علائم شامل سرفه؛ تنگی نفس؛ خس و خس سینه و سفت شدگی قفسه صدری است. نشانه ها هم قرمزی چشم؛ تحریک موکوسی بینی؛ عطسه؛ قرمزی حلق؛ و گلو ...است.

جهت رد آسم آلرژیک تست آلرژیک پوستی و خونی مفید است.

اسپیرومتری در این بیماران ممکن است ضایعه انسدادی را نشان دهد. تست برگشت پذیری در این بیماران کمتر از آسم مثبت می شود. تست متا کولین نیز می توان انجام داد. باید بیاد داشت که کنتراندکاسیون های این تست شامل:  FEV1<50% or1 lit؛ حمله قلبی یا مغزی در سه ماه گذشته ؛ فشار خون بسیار بالای  200 سیستولیک یا 100 دیاستولیک. آنوریسم آئورت می باشد. در موارد زیر هم باید بسیار مراقب بود ؛ FEV1<60% Or 1.5 lit ؛ حاملگی؛ ناتوانی بیمار در انجام تست؛ و استفاده دارو های ضد میاستنی گراویس.

تشخیص RADS بر اساس

• تماس با ماده تحریک کننده
  • شروع علائم در 24 ساعت یا حداکثر 7 روز
  • انسداد راههای هوائی یا پاسخ بیش از حد راههای هوائی برای 3 ماه یا بیشتر

تشخیص IrIA

• علائم شبیه آسم
  • تاریخچه تماس های مکرر با مواد تحریک کننده
  • انسداد راههای هوائی با برگشت پذیری یا مثبت شدن تست های مثل متاکولین

• پاتولوژی متفاوت با آسم شغلی
  • پاتولوژی متفاوت راههای هوائی
  • از آسم احتمال کمتری در برگشت پذیری راههای هوائی با گشاد کننده وجود دارد
  • زمان بین برخورد با ماده محرک و ایجاد علائم در آسم شغلی وجود دارد ولی در این بیماری ها وجود ندارد
  • تماس با آرد و لاتکس با آسم شغلی در ارتباطاست ولی مواد تحریکی مثل مواد تمیز کننده قوی؛ و کلرین با RDAS Or IrIA ارتباط دارند. آیسوسیانید هم می تواند هر دو را ایجاد کند.

حرکت برعکس تار های صوتی هم می تواند علائم مشابهی ایجاد کند ولی تشخیص با لارنگوسکوپی است. گرچه لوپ دمی اسپیرومتری هم کمک کننده است. این بیماری با صدای گنگ dysphonia و تست منفی متاکولین همراه است.

برونشیت ائوزینوفیلیک:

امروزه بطور فزاینده ای این بیماری بعنوان یکی از علل سرفه مزمن شناخته می شود. این بیماران نشانه های آتوپی را دارا هستند و سطح ائوزینوفیل های خلط بالا است. اما حساسیت بیش از حد راههای هوائی را دارا نیستند. اگر این علائم همراه حساسیت بیش از حد راههای هوائی باشد به آن سرفه مثل آسم می گویند  Cough-variant asthma. در یک مطالعه نشان داده شد که 16 بیمار ی که با سرفه مراجعه کرده بودند و علتی دیگر برای سرفه ها مشاهده نشد مبتلا به این بیماری بودند.

گرچه بیوپسی از راههای هوائی برای تشخیص لازم است اما یک دوره درمانی با استروئید های استنشاقی و جواب به این درمان می تواند تشخیصی باشد. گرچه ارتشاح ائوزینوفیلیک و ضخیم شدن غشای پایه در هر آسم و این حالت دیده می شود ولی ارتشاح ماست سل ها فقط در آسمی ها دیده می شود.