بیماری های ریه

درمان فیبروز

درمان فیبروز ریه:

چنانچه تشخیص UIP باشد پروگنوز نامطلوب و درمان به دارو ها زیاد دیده نمیشود. UIP تشخیص پاتولوژیک است و و بیماری بنام IPF نامیده می شود. پیشرفت بیماری حداقل در ابتدا کند است و و بطور متوسط 150 تا 200 سی سی کاهش سالانه  در FVC دیده می شودو انهم در صورتی که درمان شروع نشود. دقیقا نمی توان سیر بیماری را تعیین کرد و گاهی پس از مدت ها آرامش ناکهان سیر بیماری تشدید می شود. در بیماران مسن تر گاها بیماری های دیگر همچون قلبی وجود دارد که می تواند علائمی شبیه این بیماری را ایجاد کند.

اول از همه باید مطمئن بود که تشخیص درست است. در اغلب موارد HRCT بهمراه علائم و یافته ها برای تشخیص کافی اند. بیماران با بیماری خفیف کلا فعالند و ممکن است تنگی نفس مختصر در فعالیت های شدید داشته باشند. سایه های رتیکولار و هانی کام Honeycombدر قسمت های پائین و زیر پلورال دیده می شوند.ممکن است کاهش مختسر در FVC , DLCO و یا کاهش مختصر در 6MW دیده شود. P(A-a)O2 یا نرمال است و یا به میزان کمی زیاد شده است. (کمتر از 20 ).

در درگیری متوسط  FVC بین 50  تا 70% است و یا کاهش DLCO 45 تا 65% و P(A-a)O2 بین 20 تا 30 . عدم تناسب بین کاهش FVC  و DLCO گاها وجود دارد. در این بیماران ممکن است اکسیژن در حال حرکت نیاز باشد. سایه های رتیکولار 20 تا 30 % و هانی کامینگ کمتر از 5 % از پارانشیم است.

درگیری شدید هم با تنگی تفس با حرکت کم ؛ پیاده رفتن کمتر از 300 متر ویا یک ردیف از پله و نیاز به اکسیژن در حالت نشسته یا در حال حرکت مشخص میشود. میزان هانی کامینگ بیشتر از 5% پارانشیم؛ FVC ,DLCO کمتر از 50% و کاهش اکسیژن بیشتر از 5% در هنگام 6 دقیقه حرکت و O2A-a)) بیشتر از30 و SaO2< 88%

برای بیماران خفیف تا متوسط می توان ترکیبی از پردنیزولون ؛ آزاتیوپرین و ان –استیل سیستئن استفاده کنیم. برای این بیماران درمان موثر تر از موارد پیشرفته است. برای بیماران با شدت بالا بخاطر اینکه درمان روی نواحی فیبروتیک اثر نمی کند درمان چندان موفقیت آمیز نیست .اما درمان فیبروز در بیمارانی که بیماری آنها در حال بدتر شدن است ؛ موثر تر است. درمانهائی مانند بوسنتان ؛ وارفارین  و پیرفنیدون تاکنون شواهدی محکمی بر موثر بودن آنها وجود ندارند. گرچه درمان رفلاکس ممکن است از بدتر شدن بیماری کمی جلو گیری کند.

داروهای سیتو توکسیک هم در درمان این بیماری خیلی موثر نیستند. فاکتور های زیر می تواند نشان دهنده شکست درمانهای سیتوتوکسک باشند.

  • تنگی نفس شدید یا متوسط در هنگام ورزش
  • سابقه طولانی سیگار کشیدن
  • کاهش شدید یا متوسط عملکرد ریه
  • نتروفیلیا در نمونه لاواژ
  • بیشتر از %5 هانی کامینگ در قطعات (زون های) متعدد ریه

مانیتورینگ بیماری هر سه ماه باید انجام شود و شامل تنگی نفس؛ آستانه تحمل ورزش؛ و تست های کامل ریوی است. علائم سابجکتیو بهبود ی تنها نباید ملاک قرار گیرد. تست های مختلف ممکن است نتایج همگرای را در طول زمان درمان نشان ندهد.  موارد زیر نشان دهنده شکست درمان است :

  • کاهش FVC , TLC بمیزان 10% یا بیشتر.
  • گسترش هانی کامینگ و یا کدروت های ریوی موید افزایش فشار ریوی
  • کاهش DLCO در هنگام استراحت یا ورزش

باید اکسیژن درمانی را در صورت نیاز مد نظر گرفت. واکسن انفلونزا و پنوموکوک هم باید داده شوند. ترکیب داروئی پردنیزولون ؛ آزاتیوپرین و استیل سیستئن فعلا درمان استاندارد است. استیل سیستئن نشان داده شده که شدت کاهش FVC  و DLCO را تعدیل می کند. تاکنون مطالعاتی نشان نداده که کورتون به تنهائی در درمان این بیماری مو ثر باشد. پردنیزولون در دوز 0.5mg/kg استفاده میشود. ( حداکثر دوز 100 میلی گرم ). پس از 2 ماه بیمار باید دوباره بررسی شود. سپس دوز بتدرج به 10 میلی گرم درطول 4 تا 6 ماه کاهش می یابد.

آزاتیوپرین : یک مطالعه 10 ساله نشان داده که این دارو بر روی بهبود عملکرد وکاهش میزان مرگ و میر اثر مثبتی دارند. گرچه مطالعات بیشتری نیاز است . دوز این دارو معمولا 2 میلی برای هر کلیو گرم است. دوز این دارو از 25 تا 50 میلی گرم شروع شده و بتدریج (  25 میلی در  هر هفته اضافه میشود.ماکزیمم دوز 150mgمی باشد. گلبول های سفید باید بالاتراز 4000نگه داشته شود.  تقریبا 6 ماه لازم است تا بیمار علائم بهبودی نسبی را حس کند. شایعترین علائم جانبی اسهال ؛ استفراغ و تهوع است. کلیه و مغز استخوان گاها می توانند تحت تاثیر قرار گیرندو بهمین دلیل باید مداوما تحت کنترل باشند. برخی پزشکان جهت حدس زدن این علائم جانبی تست ویژه  آنزیمی TMPT قبل از شروع بیمار با آزاتیوپرین انجام میدهند. 

ان-آستیل سیستئین بمیزان 1800 میلی گرم بمدت 6 ماه ابتدا و در صورت عدم وجود علائم جانبی می توان این دارو را بمدت 1 تا دو سال ادامه داد. 


دیدگاه‌ها   

+1 #167 محمود باز 1402-10-13 01:31
سلام.جواب سی تی اسکن مربوط به ریه را دریافت کردم.پزشک تشخیص امفزیم داده و گفته ریه هات کلا تخریب شده و قابل برگشت نیست.میخواستم اگه امکانش هست جواب اسکن رو شما ببینید و نظرتون رو بگید.۳۸ سالمه و سیگار میکشم تقریبا ۱۵ سال.استرس دارم اگه میشه راهنمایی کنین
نقل قول کردن
+1 #166 hashem rezaie 1402-03-12 22:04
سلام آقای دکتر خواهر من ۴۳ سالشه و ده ساله که به بیماری
مبتلا به بیماری ام اس nmoهستش،روی قرص کورتون میخوره
هرشیش مته یک بار امپول ریتوکسیمپ میزنه یک سال و نیم پیش مبتلا به کرونا شد،و ریه هاش تا هشتاددرصدمبتلا شد،و تا چند ماه
وابسته به اکسیژن بود،بعداز شیش ماه تا حد قابل قبولی خوب شد
اما متاسفانه الان نزدیک به سه ماه هستش دوباره مشکل ریویش برگشته و به دستور پزشک شهرستان آوردیم در بیمارستان بهمن شهرک
غرب زیر نظر دکتر حسن الله صادقی بستریش کردیم البته یک قبلش در شهرستان از ریه اش نمونه گیری شد و متاسفانه دکترهای شهرستان
در آزمایشگاه به نتیجه نرسیدند،و من به دستور پزشک نمونه هارو
آوردم تهران تحویل آزمایشگاه مهر ایران دادم، دکترش در بیمارستان بهمن نسخه ای نوشت بیست عدد آمپول آی وی جی و قرص
باریسیتینب آمپول هارو به سختی پیدا کردم الان بیماری خواهر من
فیبروز ریه شناخته شده،شدیدا وابسته به اکسیژن هستش
مشکل مالی برای درمانشم ندارم خواهشا راهنمایی کنید
نقل قول کردن
0 #165 صادقی 1401-10-07 13:50
سلام، وقت بخیر، آقای دکتر خواهر من مبتلا به سرطان معده بودن که بعد از شیمی درمانی و جراحی معده شونو کامل درآوردن، الان بعد از 10 ماه همچنان درحال شیمی درمانی هستند و ریه شون هم درگیر شده، ریه مدام آب میاره و دکتر مدام براش تخلیه میکنه و یا چند هفته براش کیسه تخلیه میذاره، اما متاسفانه مدتی هست که آب ریه خواهرم ژله ای مانند شده و کامل تخلیه نمیشه و به قول دکتر لانه زنبوری شده، خواهرم به شدت مشکل تنفسی پیدا کرده و مدام از دستگاه اکسیژن استفاده میکنه، آیا راهی برای درمان این وضعیت وجود داره؟
نقل قول کردن
+8 #164 ناهید کثیری 1401-08-28 16:22
سلام آقای دکتر خسته نباشید.مادر من فیبروز ریه داره و سال به سال با اینکه تحت مراقبت پزشک می باشد حالش بدتر میشه. بزرگترین مشکل مادرم سرفه های ایشان می باشد که چندین ساله درگیرش می باشد و امانش را بریده، ممنون میشم راهنمایی بفرمائید دارو یا راهی هست که این سرفه ها کمتر بشه؟
نقل قول کردن
+4 #163 فاطیما 1401-08-12 12:04
آقای دکتر مادر بنده ۳۹ ساله است و دچار چسبندگی شدید ریه میباشد
دکتر گفته باید مرتب اسپری استفاده کنند آیا این بیماری قابل درمان کامل fa
نقل قول کردن
0 #162 جواد 1401-08-04 21:35
قابل توجه بیماران فیرروز ریوی که داروی پرفنیکس برای آنها تجویز شده و بیمار مشمول بیمه تامین اجتماعی است.
داروی فوق تحت شمول داروهای تامین اجتماعی نیست. لذا ابتدا باید پرونده ویژه تامین اجتماعی برای مریض تشکیل دهید.
با مراجعه به نماینده تامین اجتماعی مستقر در داروخانه بنیاد بیماریهای خاص سر ویلا (نجات اللهی) فرم را به تایید پزشک برسانید و ....
نقل قول کردن
+3 #161 مهدیه امیری 1401-05-25 16:28
سلام ایا راهی برای پیشگیری از فیبروز هست دارویی یا چیزی
نقل قول کردن
+2 #160 رضا حسین زاده 1401-04-28 19:35
سلام آقای دکتر پدر بنده نزدیک سه ساله که فیبروز ریه داره تا چند ماه پیش خوب بود تااینکه یه مسافرت به شهرستان اردبیل رفت و وقتی که به شهرش وارد شد حالش بهم خورد خیلی نفسش میگرفت کهدما مجبور شدیم برش گردونیم الان از اون موقع خوب نیست خیلی تنگی نفس میگیره .ما قرص پرفنکسشم پیدا میکنیم و بهش میدیم ولی انگار هیچ فایده ای نداره کلا یکم راه میره نیاز به اکسیژن پیدا میکنه در حالی که قبل این مسافرت حتی با ما پیاده روی هم میومد میخاستم بدونم که دلیلش چیه ؟ایا امکان داره که بخاطره ابو هوای خشک اینجوری بیماریش شدید شده باشه؟تورو خدا یه راه حل بهم بجین
نقل قول کردن
0 #159 کامران 1400-12-14 04:36
سلام اقای دکتر من مامانم سه ماه پیش کرونا گرفت و هنوز اکسیژن بهشون وصله سیتی رنگی هم چند روز پیش برای بار دوم گرفتیم گفتن امبولی نیست فیبروز ریس یه موقع های خوبه اکسیژن را هم قطع میکنیم بالای هشتاده ولی وقتی بلند میشه راه میره اکسیژنش افت میکنه اکسیژنم رو یک دو که میزاریم اکسیژنش بالای نوده یک ماه پیش یه کم بهتر شد باز دو سه هفتس هم سرفه داره یه کم و بلند میشه راه میره اکسیژنش افت میکنه روماتیسم هم داره کمر درد هم گرفته شدید که مجبور میشه شیاف استفاده کنه دارو یا روشی هست بهتر بشه میگن شاید به خاطر یه جا افتادنش کمر درد داره یا واسه روماتیسم کمر درد داره و هم رو ریش تاثیر میزاره نظر شما چیه چیکار باید بکنم ممنون میشم راهنمای کنید
نقل قول کردن
+4 #158 بهمن 1400-04-04 17:31
توسط PhD فارست ری | 25 ژوئن 2021

ازوپرمازول
یک مطالعه اخیر نشان می دهد داروی ریفلاکس اسید ، ازوپرامازول ، که معمولاً برای کاهش علائم ریفلاکس معده (GERD) استفاده می شود ، ممکن است بتواند جای زخم و التهاب ریه را در فیبروز ریوی ایدیوپاتیک کاهش دهد.

طبق گفته محققان ، "Esomeprazole به طرز مطلوبی شبکه ای از ژن های درگیر در فیبروز ریه [زخم] را تنظیم می کند" ، که گفتند این دارو "ممکن است در IPF نقش ضد فیبروتیک داشته باشد"

مهار کننده پمپ پروتون یا PPI، آثار اسموپرازول با کاهش مقدار اسید معده است که توسط غدد در پوشش داخلی معده تولید می شوند.
نقل قول کردن
+1 #157 ali sabet 1400-03-14 20:55
علی ث: ما در ایران این دارو را نداریم ....توماری : اگر تشخیص uip باشد متاسفانه داروی جز پرفنیدون نیست
نقل قول کردن
+1 #156 علی ث 1400-02-21 18:52
سلام و وقت بخیر
میزان تاثیرگداری داروی نینتدانیب نسبت به پیرفنیدونهای موجود در ایران به چه صورت هست؟ (برای بیماران با درگیری شدید)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


© 2024 تمامی حقوق این وب سایت برای دکتر علیرضا ثابت پور محفوظ می باشد.طراحی شده توسط ارژنگ وب